-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16873 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مي دانيم كه در زمان پيامبر اسلام مدتي بيت المقدس قبله مسلمانان بود . چه عواملي باعث شد كه قبله مزبور تبديل به كعبه گردد ؟
بطوري كه از آيات قرآن استفاده مي شود قبله مسلمانان در حقيقت همان كعبه ( بيت اللّه الحرام ) بـوده اسـت و بيت المقدس به سبب جهاتي كه ذكر خواهد شد , به عنوان يك قبله موقتي براي مسلمانان قرار داده شده بود . آيه قد نري تقلب وجهك في السماء فلنولينك قبله ترضاها 000 نگاههاي انتظار آميز تو را به سوي آسـمـان ( براي تعيين قبله نهايي ) مي بينيم اكنون تو را به سوي قبله اي كه از آن خوشنود باشي , بـاز مـي گـردانـيم 000 (1) گواه بر اين است كه پيغمبر از گفتگوهاي يهود در مورد قبله بيت الـمقدس ناراحت بود و پيوسته انتظار مي كشيد كه مدت اين قبله موقتي پايان پذيرد و قبله ابدي مسلمانان از طرف خداوند بزرگ اعلام گردد . امـا ايـن كه چرا از ابتدا قبله هميشگي يعني كعبه به مسلمانان معرفي نشده ,بلكه مامور شدند مدتي به طرف بيت المقدس نماز بخوانند بطوري كه از آيه 000 وما جعلنا القبله التي كنت عليها الا لنعلم من يتبع الرسول ممن ينقلب علي عقبيه 000 ; و ما آن قبله اي را كه قبلا بر آن بودي , تنها بـراي ايـن قـرار داديـم كـه افرادي كه از پيامبر پيروي مي كنند , از آنها به جاهليت باز مي گردند مـشـخص شوند 000 (2) استفاده مي شود كه اين موضوع صرفا به منظور تربيت مسلمانان بوده و براي پرورش روح اطاعت در افراد تازه مسلمان و پيشرفت هدف مقدس اسلام صورت گرفته است . اعـراب حجاز مخصوصا اهل مكه علاقه زيادي به سرزمين خود داشتند , لذا در آغاز كارلازم بود بر خلاف تمايل نفساني و تعصبات محلي , كعبه را براي مدتي رها كنند و به طرف بيت المقدس نماز بگزارند تا تعصبها در آنها كشته شود و روح اطاعت وفرمانبرداري در آنها تحكيم گردد . عـلاوه بـر ايـن , مسلمانان بايد براي مدتي به طرف بيت المقدس - مركز قدرت و پايتخت يهود - تـوجـه كـنند و عبرت بگيرند ; بيت المقدس موزه عبرت جهان و جايگاه عزت وذلت بني اسرائيل است . در بيت المقدس علل انحطاط و ترقي اين قوم مشهود است . بني اسرائيل با ذلت از مصر به آنجا آمدند و با جهاد و فداكاري به عزت رسيدند وسپس در اثر پشت پا زدن به دستورات خدا در سراشيبي سقوط قرار گرفتند . زندگي آنها براي مسلماناني كه تازه وارد اين دين مقدس شده بودند درس عبرتي محسوب مي شد . مسلمانان بايد بدانند كه اگر خانه كعبه قبله هميشگي آنها قرار داده شده نه به خاطر اين است كه يـك مـركز محلي و نژادي براي آنها محسوب مي شود , بلكه ازاين نظر است كه قديمي ترين مركز توحيد و خدا شناسي بوده و به دست قهرمانان بزرگ توحيد بنا و تعمير شده است .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - سوره بقره , آيه 143 20 - سوره بقره , آيه 143 0

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.